Saturday, August 25, 2012

Raya Saya

Assalamu'alaikum.

seperti telah dijanjikan hari ni aku akan menceritakan tentang raya aku. tapi disebabkan aku ni telah terlambat sehari. hehe. pardon me. aku busy sangat hari ni. ramai datang rumah. ada dari kelantan, dari johor dan sebagainya.

so mari kita mula ya.

sebelum kita start ke hari raya mari kita lihat kampung johor aku ya. kerana terlalu banyak gambar, so aku dah preparekan dah korang animation so senang sikit nak usha gambar. since korang actually boleh tengok lagi banyak gambar di fb aku sebenarnya tapi eheh tak apalah. usha sini je heh.  :)


ok now aku just nak show kan around the house. tak nak masuk raya sangat. ok ? hehe. aku actually dah penat sebenarnya. bukan malas ya tuan puan. eheh.



atas ni abang apar, sepupu aku tengah masukkan beras ke dalam bekas ketupat. eh? hehe and bawah tu pulak ayah aku yang aku tak tahu lah mengeranag kesakitan maybe? haha sian beliau.

 ni pulak adalah bahan tuk gorengan masakan lodeh. korang kenal tak lodeh? pernah makan? kalau tak, masyaallah, korang selama ni hidup kat mana seriously? aiyo. bahan gorengan yang mesti ada is kentang, tempe and tauhu. siap. rasa dia pergh !

usually kalau balik kampung, bagi aku la kan. nikmat kampung tu kena dirasa. so basically apa yang aku makan kat kampung johor aku is mostly makanan yang dimasak dari kayu. maksudnya masak tak guna gas. guna bakar kayu.

makanan dia lebih sedap actually and aku tak sure why, maybe adalah disebabkan bila kita nak handle api tu kita kena kipas kipas then arang arang tu pun flying to food. bhahahahaha, ok aku joke. -.-'

aku tak tau lah why kan tapi memang lagi sedap dari masak gas. tapi apa yang payahnya masak guna bakar bakar ni sebab utama is nak control api and time mula mula nak hidupkan api. seksa sikit ah. nasib baik ada pakar kat rumah kan. so makanan boleh la masak.

berkat join pengakap selama 5 tahun. hehe





ni bawah ni pulak adalah kupang. korang tau kalau balik kampung usually makanan yang akan dikejar dulu is basically kupang. serious ! bukanla nak kata tempat aku ni tak ada kupang tapi kan kat sana lagi sedap and lebih murah. so memang benda ni je ah yang dicari dulu. rasa dia pergh ! lagi lagi bila direbus and cicah ngan sambal kicap. PERGHHHH !! terangkat aku cakap kau weyhh.


bawah ni pulak adalah makanan jawa. owh aku lupa nak cakap. aku pure jawa. tapi aku tak pandai cakap jawa. tapi faham. haaaaa. so bawah ni adalah makanan yang dipanggil burasak. the one yang leper tu. and the one yang quite rectangle tu pulak pulut biasa.


bagi aku , aku tak berapa suka sangat ngan burasak. tak ada rasa. kenyal sikit , berair sikit. rasa dia lebih kurang je ngan pulut tapi pulut tu macam berair sikit. boleh bayang tak? pulut kan ada rasa manis sikit tapi burasak ni tawar. haaa, sekali makan mak aku balun sampai 6 keping. gila ah !


pada hari pertama, family aku pakai pakaian serba putih sebab tahun ni tema kitorang adalah putih. yeay ! love it. tapi menjadi sedikit kemuskilan aku adalah putih = bahaya. sebab aku rasa pakaian tu mesti nampak dalam and stuff kan? hmm, memang betul jangkaan aku. ini pakaian raya aku ya jah.,

see? serba putih. aku sedaya upaya mencuba tutup belah dada aku sebab that baju terlalu jarang. wa cakap sama lu derr. jarang gila. ibarat macam aku tak pakai apa dowh. serious !

aku tak sure berapa lama aku try pakai shawl aku weyh. serabut siot cause dah lama tak pakai then aku tukar bawal. lagi satu bawal ni tak adalah labuh sangat. tapi berkat ilmu Dena aku boleh jadikan beliau labuh tutup dada. hehe. selamat .

aku annoying sebenarnya tengok muka aku dalam gambar ni. terlalu ieww. ok almaklumlah selalu tangkap gambar aku tak suka senyum. asal depan kamera buat muka herot berot then kena marah ngan ayah dan ibu ku. wkwkwkwk. eh suka hati lah !

jujur aku cakap eh, time aku update blog ni aku sangatlah mengantuk. so basically aku nak stop takat ni je tuk raya part 1 aku. just nak show keliling rumah je. since new camera rasanya korang boleh bayang kan berapa ribu gambar aku tangkap. tapi no worry aku tak gila lagi nak upload every picture here,. heh.

so takat ni je lah kot. another story will be about the Syawal celebration pulak. hehe. Till then :)



No comments:

Post a Comment

,