Saturday, December 1, 2012

# Tips for guitar beginners yang tak berapa nak beginners.

Peace be upon you.

A little lesson for those who still  new with guitar.

#1 : Never play your guitar with a damp or wet fingers. first , it will damage your guitar. of course ah dah gitar kau kayu, then kena air, kau agak? haa garang. haha. then lagi satu, sebab bila jari kita lembab atau pun basah , jari kita sangat fragile. i mean sangat lembut. struktur kulit kita sangat mudah luka. so tolonglah jangan main gitar bila jari kita dalam kedaan macam tu. percayalah cakap aku. aku pernah buat. hahahahahahaha. gelak cilaka please.

#2 : selalu orang yang baru beli gitar ni sangat particular dengan gitar dorang. macam aku. and dorang tak tahu macam mana nak simpan guitar bila dah habis guna. macam aku. simpan aku faham la masuk beg and letak tepi dinding ke apakan. ke baringkan atas katil ke. itu semua tahu. BUT actually for those yang suka baringkan gitar ke katil. ini masalah eh.

actually, aku pun baru belajar.

korang kena terbalikkan gitar tu ke bawah. which means bahagian tali tu ke katil. bukan bahagian badan belakang gitar ke katil. faham, tak? tak faham baca balik. sebab bila korang baringkan gitar, tali menghadap ke atas, bahagian body and fretboard gitar tu akan ada pressure. kan bahagian tu macam berlubang sikit. korang mesti tak nak batang fret tu patah kan kalau adik tetiba lompat katillllll....

 
BETUL  :)

SALAH :(



so begitulah ceritanya. ngeh ngeh  :3

#3 : strum gitar guna pick. bagi aku lah, sebab still baru belajar kan, strumming mestilah tak confident sangat so the pick help kita tuk dapatkan suitable sound for the chord yang kita main. ikut experience aku, ewahhh, bila aku strum guna jari, usually jari aku akan tersangkut kat tali B and ianya sangatlah annoying tengah syok strum and nyanyi tetiba keluar note sumbang. macam ergh gila. so harap maklum.





abang angkat aku kata, lagi better pakai thin and not medium for beginners walaupun banyak suggestion kata better medium sebab aku rasa picker yang nipis lagi lembut and flexible and membantu tangan kita yang sedia keras lagi untuk strumming ni. haaaa gituewwwww

kalau gedik tu rasa dah melebihi batas sikit, boleh try guna pick macam ring ni. aku ada, tapi besi. so kacau sound since string pun metal jugak. ngeh ngeh . 

andddddddddd lagi satu about pick is the storage. aku selalu simpan kat dalam beg pick ni. so bila nak guna like leceh ah nak buka beg ambik la and stuff. ni pun aku baru belajar, actually, pick ni boleh selit kat bahagian tuner string.  macam gambar bawah ni.



the best thing about kaedah ni is pick selalu ada dengan gitar which is takkan gelabah la kalau nak main je nak buka beg ke and stuff and lagi satu, bila korang nak keluarkan pick tu dari string, dia akan produce satu bunyi yang cute. tak caya, try ah.

selalu buat macam tu , bila keluar je bunyi aku rasa macam ehhhhh bersemangat la itewww nak petik petik niiiiiiii. ha gitewwwwww

better beli pick segitiga instead of diagonal cam aku. baru illuminati. ok tak , bangang nya lah. haha. segitiga lagi smooth. pick aku yang triangle hilang kat taman tasik taiping. ada cerita kat post before. mohon siapa jumpa pulangkan. warna hijau. muahahahahhaa. JK !

aku rasa tu je kot sedikit ilmu yang aku baru belajar nak share kat engkhoranggg. bahasa utara sikit please. nanti kalau aku rasa ada lagi aku share sini ok :)

semoga berjaya rosakkan jari tuk yang baru nak start tu. jari aku dah buruk. muehehehe. maaf suamiku. tangan i dah tak lembut macam u nak. ehhh.

ok bye XP

2 comments:

,