Tuesday, August 14, 2012

Hunting for new baby :D

Assalamu'laikum.

hey hey so raya nak dekat dah, and remain 6 days so everyone mesti dah buat segala macam persiapan raya and stuff. tak dilupakan juga aku. eh. i mean my mum. dia prepare macam macam. hehe.

benda yang paling penting for raya bagi kitorang, i mean my mum again, heh is the memory itself. so benda yang paling penting for memory recorded is of course KAMERA  ah  bro ! haaaaa. so hari ni tanpa segan dan silu aku pun gagah ikut ibu ke Taiping tuk beli kamera baru since kamera lama yang dah lama bapak century guna ni dah tak boleh ambik gambar. too bad.

gambar ok je but when it come out gambar bergaris. before that, this is the kamera that i talked about.



Benq c740i. pendapat aku, kamera ni ok lah. time dia baru keluar harga like RM500++. kualiti gambar almost HD and video kuality HQ. so bolehla. but thats what makes it a little expensive now since kalau sekarang by that RM500 boleh dah dapat everything in HD. biasalah time baru zaman HQ macam tu la. sekarang dah HDR dah dik oi. apa barang HD ha. eh .

and the effect 'tambahan' yang tak sepatutnya ada pun ada from kamera ni. buktinya :

ok ni adalah gambar time kat matriks dulu time sambut birthday ramai ramai sekolah KISS. waktu malam kat tengah dataran. yeah imma cool liddat.

kalau korang perhatikan ada garis garis kat dalam gambar which i don't really get it dari mana datang dan asal usul garis garis tersebut.,

its really annoying everytime snap je mesti ada garis garis. ingat dalam penjara ke apa? eishh.

so end up the camera dikhaskan tuk buat vlog je. not for picture snapping. cause memang dah loser habis la kamera ni ha. memang tak layak hidup dah. sakitkan batin jo ha.




a few days before today, ibu keep on talking nak beli kamera baru and aku pun jadi syaitan sebenarnya nak mintak dia beli kamera baru cause last raya tak ada kamera pun so raya macam dull. no memory. yang ada pun full of vlog je. siapa nak layan sangat vlog kan. heh

target ibu sebenarnya nak under RM500. but thennnn..


ibu beli terus ngan kamera gabak ni. this is not DSLR. ni kamera biasa k. Canon powershot PSG12. kamera ni really are impressive.


lepas dah bayar and stuff baru perasan yang kamera ni actually just 10 mp tapi bapak ah aku cakap, saiz gambar gila besar. 2.1MB a picture apa cerita woi? sangat lah besar k. hmm, harga kamera ni and other accessory as well semua sekali adalah RM1700. cause my mum awesome liddat. dia pun tawar menawar dengan penuh sukacitanya. haaa. 


actually harga real the camera only is RM1700. lens crystal RM120. silikon cover screen RM60. tripod RM130. so kalau tambah semua is RM2100. kan? ok aku main agak je berapa ha. malas nak angkat kalkulator. so yeah. tu harga real. since mak aku ganas dalam tawar menawar so dapat lah beliau harga yang dia nak. 

hey dah jual harga ribu turun ratus apa salahnya kan? takkanla jual ratus turun harga ribu. amboih sakan. 


 muncung perlu tuk menunjukkan anda fokus menilai tripod yang berkenan di hati. haha

time aku nak beli ni muka memang mintak penampar sikit cause aku suka tripod dia. entah tak tau kenapa tapi aku suka. maybe sebab dia macam banyak function kot. aku main laras tak ingat dunia. main sepit holder dia la and stuff. haha. LOL.


kan aku dah cakap tadi, mak aku target asal dia nak beli kamera yang under RM500. tapi disebabkan dia jenis peribadi orang nya yang sangat menegakkan kata kata alah membeli, menang memakai. so basically dia jenis yang sanggup habiskan duit banyak to get something yang high quality and can be use in long period. so dia cakap dah alang alang nak beli baik beli yang gila gila terus. 

ok tak, ayat gila gila tu aku yang made up. hehe. so yeah. 

gambar ni ibu tegah pening duit nak bayar kamera. hahahahahahahaha sabar sabar. berbaloiiii. 


asalnya dia nak DSLR and dia cakap dia dah lama teringin nak pegang DSLR. alah sedih pedih ayat ibu aku ni ha tapi aku pujuk dia cakap kalau beli DSLR kalau tak pandai guna pun buat apa. rugi beli mahal tapi kualiti sama macam kompak kamera biasa. atau lebih memalukan yang biasa dilakukan oleh kanak kanak pavi, beli DSLR tapi setting auto. BODOH ! 

excuse my language. teehee

then since mak aku nak gambar yang extremely good, aku sarankan dia beli SLR. means anak kepada DSLR. kot. lebih kurangla. the quality still the same but its not DSLR. aku tak tau camna nak explain. tapi tu lah. so dia pun belilah kamera tersebut. maka, bertambah lah sudah sweet heart ibuku. heh. 

so, sampai tu je lah kot aku nak cerita my day today. dari tadi sampai sekarang aku beli kamera ni satu family langsung tak tau yang kamera ni dibeli walau kamera tu and segerombolan plastik diletakkan di ruang tamu. no one cares. haha. 

so yeah. Selamat Hari Raya then. Till then :)

p/s : No intention to brag at all about showing all of this. the reason only to show people out there that if you want something, strive hard for it. like i told you up here, my mum really want DSLR for a long time aite, so she's been saving money for the camera since forever. once she have it all, she can have the camera. same thing apply in our daily life too. so just that i guess. smile is the window to others soul. so smile  :)

No comments:

Post a Comment

,